A modern and baroque alter aesthetic in Polvo, Sombra, Nada de Luis Quiroga

 

Authors
SUÁREZ MORENO, CECILIA
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This work analyzes the alter modern and baroque aesthetic developed by Luis Quiroga in his novel “Polvo, Sombra, Nada”. Some concepts of the Theory of Form formulated by Carlos Rojas are used to study the novel as a symbolic machine of high complexity, constructed in radical opposition to the hegemonic banality, in search of the overcoming of the postmodern canon, especially the loss of depth of the narrative genre. The analysis of the novel is done through the examination of the following components: its structure in the form of a fold; a high level of experimentalism; the construction of a multiplicity of characters and their quasi-historical plot that is questioned by the meaning of human existence; its literary goal dimension; the use of the heteronymous device in the author's work; the space-time loop of the text. Finally, this work aims to disseminate the contributions of Quiroga in the development of an alter modern aesthetic of Baroque sign, from the narrative that is produced in Ecuador today.  Keywords: Ecuador, baroque novel, alter modern aesthetic, Polvo-Sombra-Nada, Luis Quiroga.
 Este trabajo analiza la estética alter moderna y barroca desarrollada por   Luis Quiroga en su novela Polvo, Sombra Nada. Se utilizan algunos conceptos de la Teoría de la Forma formulada por Carlos Rojas, para estudiar la novela como una máquina simbólica de alta complejidad, construida en oposición radical a la banalidad hegemónica, en el proceso de superación del canon posmoderno, especialmente de la pérdida de profundidad del género narrativo. El análisis de la novela se realiza a través del examen de los siguientes componentes: su estructura en forma de pliegue; un alto nivel de experimentalismo; la construcción de una multiplicidad de personajes y su trama cuasi-histórica que se interroga por el sentido de la existencia humana; su dimensión meta literaria; el uso del dispositivo heterónimo en la obra del autor; el bucle espacio-temporal del texto. Finalmente, este trabajo aspira a difundir los aportes de Quiroga en el desarrollo de una estética alter moderna de signo barroco, desde la narrativa que se produce en el Ecuador actual. Palabras claves: Ecuador, novela barroca, estética alter moderna, Polvo-Sombra-Nada, Luis Quiroga.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2653
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantic/openAccess