Dulcísima y sin fastidio: Food in Cuenca in the Eighteenth Century etudied from texts and images

 

Authors
Martínez Borrero, Juan
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The study of Hispanic America colonial food in the eighteenth century, shows that the acclimatization of plants and animals, initiated during the sixteenth century, have almost reached levels of perfection, but also showcases the richness and variety of local products which, in some cases, form the basis of a culturally blended cuisine. This topic is studied for the territory of the Real Audiencia de Quito, with special reference to the Corregimiento de Cuenca, and area of great agricultural diversity and varied cultural base. Travelers and officials who wrote their impressions of these territories highlight the qualities of many plants but especially of fruits that are object of repeated references, but those are not the only documents since in the murals of the cloisters of El Carmen de la Asunción, fruits are represented with great detail and variety. The symbolic meanings of power and food are studied in relation with the building of an idealized vision of reality in a context in which the supply area of Cuenca reaches tens of kilometers away, covering varied ecological niches. The author concludes that nature becomes a metaphorical imagery of reality, hiding the tensions that characterize a society on the eve of a political change of great magnitude.
El estudio de la alimentación colonial americana, durante el siglo XVIII, muestra que los procesos de aclimatación de plantas y animales, iniciados durante el siglo XVI, han llegado casi a niveles de perfección, pero, además, se reconoce la riqueza y variedad de muchos productos autóctonos que en algunos casos forman la base de una cocina mestizada. Este tema se estudia para el territorio de la Real Audiencia de Quito, con especial referencia al Corregimiento de Cuenca, un territorio de gran diversidad agrícola y variada base cultural. Los viajeros y funcionarios que escribieron sus impresiones sobre estos territorios destacan admirados las cualidades de muchos productos vegetales y en especial de las frutas que son objeto de reiteradas referencias, pero no son estas los únicos documentos ya que en la pintura mural de los monasterios de clausura de Cuenca, en particular en el Carmen de la Asunción, las frutas son representadas con enorme detalle y variedad. Se estudian los sentidos simbólicos de la alimentación y cómo se relacionan con la construcción de una visión idealizada de la realidad en un contexto en que el área de abastecimiento de la ciudad de Cuenca alcanza a decenas de kilómetros del centro urbano, cubriendo nichos ecológicos variados. Se concluye que la naturaleza se convierte en un imaginario metafórico de la realidad, ocultando las tensiones que caracterizan a una sociedad en vísperas de un cambio político de gran magnitud.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2596
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess