The Ribot, distinguished and static: an analytic andastonished perception of María José Ribot Manzanos’s work, “La Ribot”

 

Authors
Ortiz Mosquera, Ernesto
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

In order to properly comprehend the current, contemporary choreographic works -its strategies and discourses- it is of main importance to transform the ways to perceive and come to terms with art in general. This transformation in perceiving art implies a less disciplined approach to subjectivity. This sort of approach must allow a certain level of flexibility of what, as individuals, we consider legible and understandable. An approach that permits us understand, in Lepecki’s words, “the theoretical and political challenge to the old alliance of simultaneous invention of choreography and modernity as a being towards movement and the political ontology of movement in modernity” (Lepecki, 24), that are implied in this new scenic works. A sensible approach that, emancipated from a subjectivity designed and constructed on the aesthetic assumptions of Modernity, would bring us close to the artistic reality as a ludic practice. An approach that would place the spectator in a new, sensible, spatial perspective.KEY WORDS: dance, choreography, modern dance, contemporary dance, subjectivity, La Ribot
Las estrategias y discursos para consumir, entender y asumir las propuestas coreográficas actuales —inscritas en un lugar distinto al régimen de sensibilidad supuesto por la modernidad— suponen un cambio en las maneras de percibir y asumir lo artístico en general, así como de ejercer un acercamiento menos disciplinado de la subjetividad. Un acercamiento que permita flexibilidad en lo que como sujetos asumimos legible, aprehensible. Un acercamiento que nos permita entender el “desafío político y teórico a la antigua alianza entre la invención simultánea de coreografía y modernidad como un ser hacia el movimiento y la ontología política del movimiento en la modernidad” (Lepecki, 24), que suponen estas nuevas propuestas escénicas. Un acercamiento sensible que, emancipado de una subjetividad construida en las presunciones estéticas de la modernidad, nos acerque al hecho artístico como a un ejercicio lúdico de delirio activo y consciente. Un acercamiento que nos ubique, con respecto al hecho escénico, en nuevas perspectivas sensibles, espaciales y de deseo.PALABRAS CLAVE: danza, coreografía, danza moderna, danza contemporánea, subjetividad, La Ribot

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/1633
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2018 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte