El contrato didáctico y la regulación de la escritura en el aula universitaria

 

Authors
Arciniegas L., Esperanza
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The interest in making changes in practices of both reading and writing at university level has encouraged me to develop a series of interventions with students of Universidad del Valle. This has resulted into two academic proposals to work on the processes of reading and writing with an epistemic function. Moreover, between 2011 and 2015, I conducted a research study in a university classroom which purpose aimed to analyze both the didactic contract with metacognitive approach, and the characteristics of the regulation process among students in collaborative writing of an argumentative text. Finally, this research study provided me all the relevant information to write this article about how a socially shared writing task facilitates and promotes among students self-regulation in learning process, and consequently benefits their autonomy in the processes of reading and writing. 
El interés por la transformación de las prácticas de lectura y de escritura en el aula universitaria me ha llevado a desarrollar con los estudiantes de la Universidad del Valle, una serie de intervenciones que han dado como resultado dos propuestas de programas para trabajar los procesos de lectura y de escritura con función epistémica. Además, entre el 2011 y el 2014, realicé una investigación cuyo objetivo era analizar el contrato didáctico en el aula con enfoque metacognitivo, y las características del proceso de regulación compartida en la escritura colaborativa de un texto argumentativo entre estudiantes universitarios. Finalmente, estas investigaciones me permitieron construir la presente reflexión sobre cómo funciona el aula durante un ejercicio de escritura socialmente compartida para facilitar y promover la autorregulación de los estudiantes y, así, favorecer su autonomía en relación con la escritura y los procesos de aprendizaje.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2618
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess