Effectiveness of the PIENSO program on school performance

 

Authors
Bojorque Iñeguez, Vilma Mariela; Bojorque Iñegues , Gina Catalina; López Orellana , Cindy Tatiana; Dávalos Molina , Juana Catalina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Introduction: different international studies highlight the importance of stimulating the intelligence of schoolchildren to improve their academic performance, replicating these experiences at the local level is the motivation of this work.   Objective: To determine the effectiveness of the PIENSO program in the school achievement of Cuenca children aged 8- to- 9 years. Methodology: A quasi-experimental study was carried out in 13 urban public schools in the city of Cuenca, a total of 329 children in the fourth year of basic education participated, 183 minors were randomly assigned to the experimental group that received the PIENSO program, 146 were included in the control group. The students were evaluated using the Wechsler intelligence scale before and after the intervention with this program. The performance appraisal was taken from the report card. Results: the children of the experimental group obtained significantly higher scores in the school performance tests (mean 8.59) than the students of the control group (mean 8.47). Conclusion: the children who participated in the modules of the PIENSO program obtained a better school performance than those of the control group.
Introducción: estudios a nivel global resaltan la importancia de estimular la inteligencia de los escolares para mejorar su rendimiento académico, replicar estas experiencias a nivel local es la motivación del presente trabajo. Objetivo: determinar la efectividad del Programa Integral de Estimulación de la Inteligencia (PIENSO) en el rendimiento escolar de niños cuencanos de 8 a 9 años de edad. Metodología: estudio cuasi-experimental en 13 escuelas urbanas públicas de la ciudad de Cuenca, participaron 329 niños de cuarto año de educación básica, 183 menores fueron asignados aleatoriamente al grupo experimental que recibió el programa PIENSO, 146 se incluyeron en el grupo control. Los estudiantes fueron evaluados mediante la escala de inteligencia de Wechsler antes y después de la intervención con el programa PIENSO.  La valoración del rendimiento se tomó de la libreta de calificaciones. Resultados: los menores del grupo experimental obtuvieron puntajes significativamente más altos en las pruebas de rendimiento escolar (media 8.59) que los escolares del grupo control (media 8.47). Conclusión: los niños que participaron de los módulos del programa PIENSO obtuvieron un mejor rendimiento escolar que los del grupo control.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
rendimiento académico
inteligencia
niños
educación
academic performance
intelligence
child
education
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/medicina/article/view/3585
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2022 Vilma Mariela Bojorque Iñeguez, Gina Catalina Bojorque Iñegues , Cindy Tatiana López Orellana , Juana Catalina Dávalos Molina