Virtuality, a challenge for education, now!

 

Authors
Castro Calle, Fernando Eugenio; Medina Rodríguez, María Elizabeth; Sacoto Molina, Adrian Marcelo
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

With the emergence of technologies, the world has changed, in the same way education has been transformed, perhaps not at the same rate as this globalized world. Virtuality involves a series of pedagogical challenges that are not being reflected in educational practice. This essay seeks to reflect on the role of virtuality in education, particularly in medical education and the challenge that this implies for its protagonists in a modality that has gained importance with the coronavirus pandemic. It is essential to rethink the forms of teaching - learning, recognize the potential of technological tools and at the same time their limitations. In addition, we must reflect on the need for face to face classes for the future doctors’ skills development. The pandemic generated by SARS CoV-2 (COVID-19) has shown weaknesses in the university educational system. It is necessary to reorganize learning and recognize errors, which will allow to the protagonists of the educational task to improve the medical training. When the system includes virtual environments for learning, it faced with four elements: teacher training, student commitment, a very well-focused pedagogical model and the means or resources such as platforms, connectivity and the context that the educational institution can offer, all this without neglecting those training components that require presence.
Con la irrupción de las tecnologías el mundo ha cambiado, de la misma forma la educación se ha transformado, tal vez no al mismo ritmo de este mundo globalizado. La virtualidad conlleva una serie de retos pedagógicos que no se están viendo plasmados en la práctica educativa. El presente ensayo busca reflexionar sobre el papel de la virtualidad en la educación, particularmente en la educación médica y el reto que esto implica a sus protagonistas en una modalidad que ha cobrado trascendencia con la pandemia del coronavirus. Es indispensable repensar las formas de enseñanza - aprendizaje, reconocer las potencialidades de las herramientas tecnológicas y al mismo tiempo sus limitaciones; además, debemos reflexionar sobre la necesidad evidente de la presencialidad para el desarrollo de habilidades de los futuros médicos. La pandemia generada por SARS CoV-2 (COVID-19) reveló muchas debilidades en el sistema educativo universitario; es necesario meditar la forma de reorganizar los aprendizajes y reconocer los errores, lo que permitirá a cada uno de los protagonistas del quehacer educativo junto con prácticas creativas mejorar la formación médica. Al emplear los entornos virtuales para el aprendizaje nos enfrentamos a cuatro elementos: la formación docente, el compromiso de los estudiantes, un modelo pedagógico muy bien enfocado y los medios o recursos como las plataformas, la conectividad y el contexto que pueda ofrecer la institución educativa, todo esto sin descuidar aquellos componentes formativos que fundamentalmente requieren de la presencialidad.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
educación a distancia
educación superior
docentes
estudiantes de medicina
education distance
education higher
teachers
students medical
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/medicina/article/view/3588
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openAccess
License
Derechos de autor 2021 Fernando Eugenio Castro Calle, María Elizabeth Medina Rodríguez, Adrian Marcelo Sacoto Molina