Analysis of the conditions of pedestrian mobility due to territorial fragmentation. Case: Las Lajas neighborhood, Atlixcáyotl Territorial Unit, Puebla, México

 

Authors
Guevara Romero, Maria Lourdes; Flores Torres, Jorge Omar Daniel; Flores Lucero, María de Lourdes
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The inhabitants of marginalized neighborhoods in the Atlixcáyotl Territorial Unit face various mobility conditions when making long journeys to evade the barriers caused by the avenues and infrastructure built by implementing urban planning instruments in recent decades, which caused a territorial fragmentation in this area. The objective is to carry out an analysis of the conditions of pedestrian mobility of the inhabitants of Las Lajas by the implementation of urban planning instruments to generate recommendations that can lead to public policies. The methodology used was based on a theoretical review and analysis of legal instruments, techniques such as field trips and measurements of time and distance, as well as the application of questionnaires and interviews. The results obtained show how the urban planning instruments prioritized the construction of projects and roads that fragmented the territory, conditioning the modes of pedestrian mobility in the neighborhoods of this area.
Los habitantes de barrios marginados en la Unidad Territorial Atlixcáyotl enfrentan diversas condiciones de movilidad al realizar largos recorridos para evadir las barreras ocasionadas por las avenidas e infraestructuras construidas al implementarse instrumentos de planeación urbana en las últimas décadas, lo que ha provocado una fragmentación territorial en esta zona. El objetivo es realizar un análisis de las condiciones de movilidad peatonal de los habitantes de Las Lajas por la implementación de instrumentos de planeación urbana, para generar recomendaciones que puedan derivar en políticas públicas. La metodología utilizada se basó en una revisión teórica y análisis de instrumentos legales, técnicas como recorridos en campo y mediciones de tiempo y distancia, así como la aplicación de cuestionarios y entrevistas. Los resultados obtenidos muestran cómo los instrumentos de planeación urbana priorizaron la construcción de proyectos y vialidades que fragmentaron el territorio condicionando los modos de movilidad peatonal de los barrios de esta zona.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
Pedestrian mobility
territorial fragmentation
socio-spatial segregation
urban planning
public politics
Movilidad peatonal
fragmentación territorial
planeación urbana
segregación socio espacia
política pública
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/3889
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2022 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca