Lectura, comprensión lectora y el nivel léxico-semántico

 

Authors
Caamaño, Alejandro
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Reading comprehension refers to a series of processes related to the language, the cognitive abilities of the reader and their abilities to face a text. Its study is possible since the confluence of numerous disciplines that investigate the different aspects involved in the interpretation of a written text. Since the middle of the last century, reading comprehension has been studied continuously and, since then, research on it has multiplied around the world. The result has been the birth of different approaches that try to explain how to understand reading from the many components that make it up. One of them is the lexical-semantic level that will be indispensable for the understanding of written texts.
La comprensión lectora remite a una serie de procesos relacionados con el lenguaje, las capacidades cognitivas del lector y sus habilidades para enfrentarse a un texto. Su estudio es posible desde la confluencia de numerosas disciplinas que investigan los diferentes aspectos que conlleva la interpretación de un texto escrito. A partir de mediados del siglo pasado, la comprensión lectora ha sido estudiada de manera continua y, desde entonces, se han multiplicado las investigaciones sobre ella alrededor de todo el mundo. El resultado ha sido el nacimiento de diversos enfoques que tratan de explicar cómo comprender la lectura a partir de los numerosos componentes que la integran. Uno de ellos es el nivel léxico-semántico que será indispensable para la comprensión de los textos escritos.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2764
Rights
openAccess
License