"Bocapelo": vocal labyrinths at the service of instruments

 

Authors
Olalla Arguello, Diego Xavier
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The choral ensembles in Ecuador continue in a constant process of evolution to show actually a lot of possibilities beyond a traditional vocal ensemble. It has seen a development for both in technique and in its presentations, transcending the reproduction of hits within music’s national scene as well as Latin American scene towards the composition, adaptation and a permanent search for new sonorities from traditional instruments of Ecuador. This article takes the self-denominated vocal band "Bocapelo" as object of study to search deeply into the vocal technique used to simulate instruments.
Los conjuntos corales en Ecuador continúan en un proceso constante de evolución para mostrar en la actualidad una diversa gama de posibilidades, más allá de un conjunto vocal tradicional; se ha visto un desarrollo tanto en técnica como en sus presentaciones, pasando de la reproducción de éxitos dentro de la escena nacional así como latinoamericana, hacia la composición, adaptación y una búsqueda permanente de nuevas sonoridades de instrumentos en esencia tradicionales del Ecuador, es por eso que se toma en cuenta a la autodenominada banda vocal “Bocapelo”, como objeto de estudio para indagar más profundamente sobre la técnica vocal empleada para poder simular instrumentos.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/2368
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2018 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte