WAKE-UP CALL for Ecuador’s universities

 

Authors
Feyen, Jan
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The definition of wake-up call is something that alerts people to an unsatisfactory situation and drives them to remedy it. In this sense, today's publication of QS World University Rankings 2020 can be seen as a wake-up call for Ecuador’s universities, SENESCYT, CACES and CES. First, the article assesses the performance of Ecuador’s universities using the QS World University Rankings 2020 method. The analysis reveals that the group of Ecuadorian universities with better performance is extremely small and, in addition, most of the institutions included in the 2020 QS ranking saw their ranking declined with respect to their ranking in 2019. Parallel to the QS ranking, the publication record in SCOPUS journals of 11 better ranked Ecuadorian universities was analyzed for the period 2009-2019. The average annual number of published papers increased drastically in this period from 22.2 to 192 (873%), although the surveyed institutions saw their annual publication record raising, some of them were not able to maintain their position. The second section of the manuscript highlights what the Ecuadorian universities ought to do to improve their performance and their contribution to the progress of society. According to the author, universities must urgently invest in quality, take advantage of the potential of modern learning methods, make research a mature and equivalent component, stimulate cross-border collaboration at all levels and convert the spin-off into hubs of innovation. Doing so requires not only a changing attitude of the authorities, but of the entire academic community of professors and researchers, administrative and technical personnel, but most importantly of the government administrations in charge of higher education. To convert public HEIs into institutions that are capable of offering graduates who possess the knowledge and skills necessary to face the challenges of today and tomorrow while ensuring sustainable economic growth in harmony with the environment, universities must be reengineered in a straightforward way. The institutional pillars subject for renewal are described in the third section of this article. To convert the reengineering of the university into a feasible project, it is essential that the ones that make the decisions open their mind and realize that universities in the 21st century require a completely different governance. Additionally, the noses of all personnel should be turned in the same direction, personnel cooperate intensely, and corruption, collusion and nepotism are eliminated.
Una llamada de atención es una alerta sobre una situación insatisfactoria que impulsa a las personas a remediarla. En este sentido, la reciente publicación del QS World University Rankings 2020 puede verse como una llamada de atención para las universidades de Ecuador, SENESCYT, CACES y CES. En primer lugar, el presente trabajo evalúa el desempeño de las universidades ecuatorianas utilizando el método QS World University Rankings 2020. El análisis revela que el grupo de universidades ecuatorianas con mejor desempeño es extremadamente pequeño y, además, la mayoría de las instituciones incluidas en el ranking vieron bajar su posición con respecto al año 2019. Para el período 2009-2019 también se analizó el registro de publicaciones en SCOPUS de las 11 universidades ecuatorianas mejor calificadas. En dicho período el número promedio anual de artículos publicados aumentó drásticamente, de 22.2 a 192 (873%); sin embargo, algunas instituciones perdieron posiciones en el ranking a pesar de un aumento en su registro anual de publicaciones. La segunda sección del manuscrito describe lo que las universidades ecuatorianas deberían hacer para mejorar su desempeño y contribución al progreso de la sociedad. Según el autor, las universidades deben invertir urgentemente en calidad, aprovechar el potencial de los métodos de aprendizaje modernos, hacer de la investigación un componente maduro y de vinculación con la sociedad, estimular la colaboración inter e intrainstitucional en todos los niveles y convertir la escisión (spin-off) en centros de innovación. Hacerlo requiere no solo un cambio de actitud de toda la comunidad académica -autoridades, profesores, investigadores, personal administrativo y técnico-, sino también, y más importante, de las instancias gubernamentales a cargo de la educación superior. Las IES públicas deben ser rediseñadas de manera directa para convertirlas en instituciones capaces de ofrecer a los graduados los conocimientos y las habilidades necesarias para enfrentar los desafíos presentes y futuros, a la vez que garanticen un crecimiento económico sostenible y en armonía con el medio ambiente. La tercera sección de este artículo describe los pilares institucionales que requieren renovación. Para que la reingeniería de la universidad sea un proyecto factible, es esencial que los tomadores de decisiones abran sus mentes y se den cuenta de que las universidades en el siglo XXI requieren cambios sustanciales de gobernanza. Además, las narices de todo el personal deben girar hacia la misma dirección, lo cual significa una intensa cooperación, en la que cualquier rastro de corrupción, colusión o nepotismo, sea eliminado.

Publication Year
2019
Language
eng
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/2981
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openAccess
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Derechos de autor 2019 Jan Feyen