Validation of Montreal Cognitive Assessment (MoCA) and Mini-Mental State Examination (MMSE) in cognitive assessment. Cuenca, 2019.

 

Authors
Vázquez González, Daniel Hernán; Sangurima Pillco , Leslie Michele; Estévez Abad, René Fernando
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Objetive: This research was performed to find sensitivity, specificity, PPV, NPV and ROC curve of the Montreal Cognitive Assessment test (MoCA) compared with Mini-Mental State Examination test (MMSE) in older adults to identify cognitive impairment. Methodology: 93 adults older than 64 years (35 men and 58 women) were included, average age between 76-85 years (older adult), MoCA and MMSE were applied. Results: 35% normal results were determined with MMSE test, and 15% in MoCA test. When assessing scholarship, 57% high school fulfilled showed normal MoCA score, 65% of patients with elementary school had pathological result. In MMSE tests, 39% of patients with high school fulfilled obtained normal result. The group with pathological results, 68% where related to elementary school fulfilled. Conclusions: MoCA shows better sensitivity and less specificity than MMSE to identify cognitive impairment, being better to determine disease in sick subjects, but not more useful to detect healthy subjects, MoCA shows 65% probability of determining pathology in an older adult
Objetivo: validar la capacidad de la prueba Montreal Cognitive Assessment test (MoCA) para identificar deterioro cognitivo y comparar los resultados con el gold standard Mini-Mental State Examination test (MMSE). Metodología: estudio de validación de prueba diagnóstica, aplicándose el MoCA y el MMSE en 93 adultos mayores de centros geriátricos de Cuenca. Los datos obtenidos se ingresaron a una hoja de cálculo en el programa Microsoft Excel para el posterior análisis y aplicación de fórmulas de validación de pruebas. Para la obtención de la curva ROC se utilizó el programa SPSS V.21. en su versión de prueba. Resultados: el total de valores normales obtenidos con el MMSE fueron de un 35%, y de un 15% con el MoCA. Al evaluarse la escolaridad con las pruebas diagnósticas, el 57% de testeados con el MoCA con escolaridad secundaria obtuvieron un resultado normal mientras que el 65% de pacientes con escolaridad primaria obtuvo un resultado patológico; con el MMSE, el 78% de los resultados normales fueron obtenidos por personas con escolaridad primaria y secundaria, mientras que, en el grupo de resultados patológicos, el 68% correspondió a pacientes con escolaridad primaria. Conclusiones: el MoCA es más sensible y menos especifico que el MMSE para identificar deterioro cognitivo, permitiendo una mejor determinación de enfermedad en sujetos enfermos.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
demencia
envejecimiento cognitivo
pruebas de estado mental y demencia
dementia
memory disorder
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/medicina/article/view/4199
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Derechos de autor 2022 Daniel Vazquez Gonzalez