The iconic-allegoric representation on the supernatural in seven ghost stories from Ecuador

 

Authors
Robalino, Vicente
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This essay presents an analysis and interpretation of seven stories of ghosts –aparecidos- from Ecuador. In order to achieve that goal, the question ‘How is the iconic-allegoric representation of supernatural built upon the selected stories?’ is posed. To answer that question the kinetic and proxemic spaces of the stories are analyzed. From these two semiotic categories the one that stands out is the iconic image, as the shaping force of the spaces for supernatural, linked to the geographic spaces where the plot takes place. Fantastic effects emerge from this relation between natural space and geographic space. Nevertheless, in some of the stories the dominating presence of the moralizing allegory destroys the perception of the fantastic as in “Vico and the Goblin”, “The Dwarf (Goblin)”, and to a large extent in “Mariangula”. On the other hand, other stories, such as “The tormented soul” the iconic image of supernatural is enriched with the incorporation of the rite and the symbol.
En este ensayo se hace un análisis e interpretación de siete cuentos de aparecidos del Ecuador, para ello se parte de la siguiente pregunta: ¿Cómo se construye la representación icónico-alegórica de lo sobrenatural en los cuentos seleccionados? Para responder a esta pregunta se analizan los espacios kinésicos y proxémicos de los relatos seleccionados. De estas dos categorías semióticas destaca la imagen icónica, como modeladora de los espacios de lo sobrenatural, unida a los espacios geográficos, donde trascurre la acción de estos relatos. De esta relación –espacio naturalespacio geográfico-emergen los efectos fantásticos. Sin embargo, en algunos de estos relatos, la presencia dominante de la alegoría-moralizante destruye la percepción de lo fantástico como en” Vico y el duende”, “El enano (duende)” y en gran medida también en “Mariangula” En cambio, otros relatos, como, por ejemplo, “Almita en pena” se enriquece la imagen icónica de lo sobrenatural con la incorporación del rito y del símbolo.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/3315
Rights
openAccess
License