ROL DE LA MUJER ECUATORIANA EN LA ESCRITURA CIENTÍFICA, CASO DE ESTUDIO: UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR

 

Authors
Morejón Caiza, Gladys; Narváez Coronel, Alba
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Today women have a considerable place in science, however, this was not always the case, as ancient ideologiessowed the idea that women can contribute to science. The research was carried out with the objective of making visible the degree of female participation in the writing of scientific articles. For this, an analysis was developed on theevolution of the scientific production of fourth-level teachers. The contributions of the authors of scientific articlescorresponding to three main areas were compared: Life and Health Sciences, Exact Sciences and Social Sciences inthe periods between the 2014 - 2018 and 2016-2018.The data was taken from the Portal of Journals of the Central University of Ecuador (UCE), of those publications thatwere in said space until the first semester of 2019 and to carry out the study the authors were divided into internsand external. The work was carried out in the city of Quito, Pichincha province. The quantitative methodology wasapplied: data counting was carried out, which were used in the statistical analysis to establish the differences ofauthors and authors. As outstanding results, it was found that the largest number of articles was produced in 2017,both internally and externally, with 58.3% corresponding to the authors and 41.6% belonging to the authors, whichhighlights 16.7% of difference in scientific writing distributed in each of the areas defined above.
La mujer actual ha logrado un alto reconocimiento en el campo científico por sus aportes e investigaciones; sinembargo, cabe destacar que no siempre fue así, pues las ideologías antiguas sembraron la idea de que las mujeresno podían aportar de manera trascendente al desarrollo de la ciencia. Este trabajo se realizó con el objetivo dedeterminar el grado de participación femenina en la escritura de artículos científicos. Para ello, se desarrolló unanálisis sobre la evolución de la producción científica de las y los docentes universitarios. Se comparó los aportesde los autores y las autoras de artículos científicos correspondientes a tres áreas primordiales: Ciencias de la Vida ySalud, Ciencias Exactas y Ciencias Sociales en los períodos comprendidos entre el 2014-2018 y 2016-2018.Los datos se tomaron del Portal de Revistas de la Universidad Central del Ecuador (UCE), de aquellas publicacionesque se encontraban en dicho espacio hasta el primer semestre de 2019, para realizar el estudio se dividieron losaportes de los autores y autoras en internos/as y externos/as. El trabajo se realizó en la ciudad de Quito, provinciade Pichincha y se aplicó la metodología de tipo cuantitativo: se efectuó conteo de datos, los que se utilizaron en elanálisis estadístico para establecer las diferencias de autores y autoras. Como resultados destacados se encontróque la mayor cantidad de artículos se produjo en 2017, tanto interna como externa, con el 58.3 % correspondientea los autores y 41.6 % perteneciente a las autoras lo que hace notar un 16.7 % de diferencia en la escritura científicadistribuida en cada una de las áreas definidas.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
Articles, science, teaching, writing, research, woman.
Artículos, ciencia, docencia, escritura, investigación, mujer
Repository
Revistas Universidad Tecnológica Equinoccial
Get full text
https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/918
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2021 Universidad UTE