Multiculturalidad Ecuatoriana e Historia Nacional.

 

Authors
Ferrer Mu?ox, Manuel
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This study, part of a broader research on Ecuadorian historiography, details the role of the state institution in Ecuador as a guide for the tasks contributing to shape the guidelines of a national identity on the grounds of a historical view. Designing imaginaries useful to explain the national character (idiosyncrasies) is crucial to achieve it. Among the outstanding imaginaries are ?what is Spanish? and ?what is Aboriginal?. Educational institutions, text books and museums become of great importance as a means to spread a ?national? History that must have an effect in the multicultural conformation of Ecuador, getting to the concretion of those wishes.
Este estudio, que forma parte de una investigaci?n m?s amplia sobre la historiograf?a ecuatoriana, analiza el papel ejercido por la instituci?n estatal en el Ecuador como orientadora de las tareas que contribuyen a configurar las l?neas directrices de una identidad nacional a partir de una visi?n hist?rica que le sirva de fundamento. Para ello resulta clave el dise?o de imaginarios que sirvan para explicar la idiosincrasia nacional, entre los cuales desempe?an un papel esencial los de ?lo espa?ol? y ?lo ind?gena?. En la concreci?n de esas aspiraciones adquieren una gran importancia la escuela, los libros de texto y los museos, como instrumentos para la difusi?n de una historia ?nacional? que, por fuerza, debe hacerse eco de la conformaci?n multicultural del Ecuador.
Instituto De Altos Estudios Nacionales
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322132552015

Publication Year
2014
Language
spa
Topic
NACIONALISMO
ESTADO-NACI?N
IMAGINARIO NACIONAL
POL?TICA EDUCATIVA
ESCUELA
LIBROS DE TEXTO
Repository
Repositorio SENESCYT
Get full text
http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/handle/28000/2858
Rights
openAccess
License
openAccess