Política y redes sociales: el sentido del sinsentido (Monográfico)

 

Authors
Moreno Vega, Bernardo; Arias Medina, Lilia; Benavides Vásquez, Wilson
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This work intends to problematize two disciplines of the social sciences such as politics and communication, showing -as a hypothesis- how, paradoxically, social networks, instead of generating a public sphere that strengthens democracy, dilute their forms and trivialize their contents. Since the last general elections of 2021, this story in Ecuador has been expressed on a national and local scale, emptying both political campaigns and the exercise of popularly elected positions of content. However, it is precisely this hollowing out that is giving a new meaning to politics and communication. Are social networks mirages that shield politicians from their specific responsibilities, endorsing citizens to manage the problems of an underlying reality? That is the question that will guide this work. To try to give an answer, we will approach this problem through a dialogue between sociology and political communication, taking the contributions of Bauman and Donskis on liquid modernity, as well as Jaime Durán Barba and Santiago Nieto regarding of the role of virtuality in the reconfiguration of politics, which -in our opinion- shed important light on the current state of affairs. We hope that this document contributes to generating a long-term reflection in the search for the meaning of the apparent “nonsense” that social networks such as Facebook, WhatsApp, Instagram or Tik Tok are printing on politics and communication.
Este trabajo pretende problematizar dos disciplinas de las ciencias sociales —la política y la comunicación—, mostrando a manera de hipótesis cómo paradójicamente las redes sociales, en lugar de generar una esfera pública que fortalezca la democracia, diluyen sus formas y trivializan sus contenidos. Desde las últimas elecciones generales de 2021, este relato en Ecuador se expresa a escala nacional y local, vaciando de contenido tanto a las campañas políticas como al ejercicio mismo de los cargos de elección popular. Sin embargo, es precisamente este vaciamiento lo que está otorgando un nuevo sentido a la política y a la comunicación. Las redes sociales, ¿son espejismos que blindan a los políticos de sus responsabilidades concretas y endosan a los ciudadanos la gestión de los problemas de una realidad subyacente? Esa es la interrogante que guiará este trabajo. Para intentar dar una respuesta, enfocaremos esta problemática a través de un diálogo entre la sociología y la comunicación política, tomando los aportes de Bauman y Donskis sobre la modernidad líquida, así como los de Jaime Durán Barba y Santiago Nieto respecto del papel de la virtualidad en la reconfiguración de la política. Aspiramos a que este documento contribuya a generar una reflexión de largo aliento en la búsqueda del sentido del aparente sinsentido que redes sociales como Facebook, WhatsApp, Instagram o TikTok están imprimiendo a la política y a la comunicación.

Publication Year
2023
Language
spa
Topic
COMUNICACIÓN SOCIAL
POLÍTICA
REDES SOCIALES
CAMPAÑAS ELECTORALES
POLITICS
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/9417
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional