La gobernanza regional en educación: el caso de la Unión Europea y sus implicaciones para América Latina (Coyuntura)

 

Authors
Andrade Ortega, Esthela Alfonsina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The main purpose of this article is to analyze the consequences that the Bologna process has had for Latin American universities in the context of the regional governance in education. Indeed, the reform processes that have been implemented in Latin America the last decades have been strongly influenced by the European universities reform. This has caused a series of debates, agreements and division between the universities, the society, and State institutions, as those processes have been designed from outside the countries, thus making them unable to respond adequately to the requirements of society.
El objeto de este artículo es analizar las implicaciones que ha tenido para América Latina el proceso de Bolonia en el contexto de la gobernanza regional en educación. En efecto, los procesos de reforma de la educación superior que se han implementado en las últimas décadas en los países de América Latina han sido fuertemente influenciados por la reforma europea. Esto ha ocasionado múltiples debates, acuerdos y rupturas entre las universidades, la sociedad y el Estado, ya que, al haber sido pensados desde fuera, no les permiten responder adecuadamente a los requerimientos de la sociedad.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
PROCESO DE BOLONIA
INTEGRACIÓN REGIONAL
ENSEÑANZA SUPERIOR
UNIÓN EUROPEA
BOLOGNA PROCESS
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/7617
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional