Implementación de un prototipo de un videojuego móvil accesible para aprendizaje de principios de ensamblaje de computadoras

 

Authors
Cortez Silva, María Paz
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This is the documentation correspondent to the design, implementation and testing phase of a titling project that consists on the development of a prototype of a video game aimed towards teaching the architecture and assembling of computers. Out of the many variations in both, types of architectures and in existing components for computers, the Von Neumann architecture was chosen as the base model for the design of the videogame. This is intended to ensure that only the necessary and essential information on the subject is being featured, keeping it simple, so that any kind of people can benefit from playing this video game. Under this same principle, accessibility features for different types of disability were added. The platform used for the implementation of the prototype was Roblox. Due to the limited time lapse in which the project had to be concluded, this tool was chosen because of the many aids it gives to the developer as a video game engine. In a 3D environment, it is responsible for the compatibility of the game with almost any platform. This way, the developer can focus his or her work exclusively on the programing and 3D modeling of the world that the player will explore. This project is barely a prototype, to validate the way in which technology can change the current educational environment for the better, making it more inclusive, participatory and even entertaining. This project can be taken as a foundation to develop a more extensive videogame, using more powerful videogame engines. since its results in the application turned out to be a success for the teaching of the assembly of computers with a different and more effective method in comparison to traditional teaching.
Este proyecto de titulación cubre la fase de diseño, implementación y pruebas del prototipo de un videojuego destinado a la enseñanza de la arquitectura y ensamblaje de computadores. De las muchas variaciones tanto entre arquitecturas como en componentes existentes para computadores, se tomó como modelo base a la arquitectura Von Neumann. Con esto se pretende asegurar que se está incluyendo la información necesaria y esencial del tema, manteniéndolo simple, de manera que todo tipo de personas se pueda beneficiar de jugar este videojuego. Bajo este mismo principio, además se le agregó características de accesibilidad para distintos tipos de discapacidad. La plataforma utilizada para la implementación del prototipo fue Roblox. Debido al límite de tiempo para concluir el proyecto, se eligió esta herramienta por la facilidad que da al desarrollador como motor de videojuegos. En un ambiente en 3D, se encarga de la compatibilidad del videojuego con casi cualquier plataforma, de manera que el desarrollador se pueda enfocar nada más en el trabajo de diseño; en la programación y modelado en 3D del mundo sobre el cuál se desarrollará el juego. Este proyecto es apenas un prototipo que valida la manera en que la tecnología puede cambiar el ámbito educativo para mejor, volviéndolo más inclusivo, participativo y hasta entretenido. Se puede tomar este proyecto como una base para desarrollarlo más extensivamente en motores de videojuegos más potentes en cualquier momento, pues sus resultados en la aplicación resultaron ser un éxito para la enseñanza del ensamblaje de computadores con un método diferente y más efectivo a comparación de la enseñanza tradicional.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
DISEÑO DE SISTEMAS
PROTOTIPOS TECNOLÓGICOS
VIDEOJUEGOS
TECNOLOGÍA EDUCATIVA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/10234
Rights
openAccess
License
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