Implementación de un museo contemporáneo de cera para la ciudad de Quito

 

Authors
Iglesias Reyes, David Esteban
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

Museum services worldwide have experienced profound changes aimed at transforming the classic way of displaying wealth of museums, traditional and formal to fun and interaction spaces for visitors; however in the country, specifically in Quito, it has not yet generated the conversion, providing the opportunity to create a new museum adapted to the new international museum trend. Thus, the implementation of a wax contemporary museum in Quito is analyzed in this business case whose value proposition against the market is the following: Exhibition of Ecuadorian and foreign contemporaries wax figures. Characters diversity in various exhibition themes. Visual and audible technological implementation. Visitor is capability to interact in the scenarios. The market where the business takes place is apparently a red ocean (consolidated market many competitors); but underdeveloped and stagnant, giving the possibility to transform it into a blue ocean (growth market of few competition), where a potential attractive demand is displayed (between 128,160 to 249,704 services per year) than expressed in monetary terms anticipated an income 360,560.22 dollars to 702,507.56 dollars per year, with only 366,627.61 dollars of investment. According to the analysis of project evaluation, the NPV is positive, the IRR is above the discount rate and the payback period is estimated in about two years, which guarantees the project viability.
Los servicios museísticos a nivel mundial han experimentado una profunda evolución tendiente a transformar la forma clásica de exhibir el patrimonio de los museos, de tradicionales y formales hacia espacios de diversión e interacción de los visitantes; sin embargo en el país, específicamente en Quito, todavía no se ha generado esa conversión, brindando la oportunidad de crear un nuevo museo adaptado a la nueva tendencia museística internacional. Es así que se analiza la implementación de un museo contemporáneo de cera en la ciudad de Quito cuya propuesta de valor frente al mercado es la siguiente: Exposición de personajes contemporáneos ecuatorianos y extranjeros en cera. Diversidad de personajes en varios temas de exposición. Implementación tecnológica visual y acústica para la escenificación. Capacidad del cliente de interactuar en los escenarios de exposición. El mercado donde se desarrolla el negocio es aparentemente un océano rojo (mercado consolidado de muchos competidores); pero poco evolucionado y estancado, otorgando la posibilidad de transformarlo en un océano azul (mercado en crecimiento de escasa competencia), donde se visualiza una atractiva potencial demanda (entre 128.160 a 249.704 servicios por año) que convirtiéndolo en términos monetarios prevé ingresos de 360.560,22 dólares a 702.507,56 dólares por año, con solo 366.627,61 dólares de inversión. De acuerdo al análisis de evaluación de proyectos, el VAN es positivo, la TIR está sobre la tasa de descuento y el periodo de recuperación del dinero se estima en aproximadamente dos años, lo que avala la viabilidad del proyecto.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
CREACIÓN DE MUSEO
MUSEO CONTEMPORÁNEO
ARTE EN CERA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/4594
Rights
openAccess
License
openAccess