Plan de negocios para la comercialización de seguros de vehículos para una empresa de seguros en el Ecuador

 

Authors
Arroyo Mera, María Gabriela
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The overall objective of the study project is to design a business plan for the commercialization of vehicle insurance for Oriente Seguros S.A. in Ecuador that allows them to make the decision to remarket in this field. Despite the negative factors registered in 2016, the Insurance Penetration Index in Ecuador was 1.6 percent in relation to GDP, this national indicator is less than 2.9 percent of all Latin America, because the insurance culture and forecasting of goods in Ecuadorians is scarce. The clients are: Micro, small, medium and large companies of Quito and Guayaquil with medium and high purchasing power of the private sector who seek the benefit of feeling protected from future events when acquiring with the same insurer different types of insurance, whether light or heavy. Broker Channel Client: Natural and legal persons of Quito and Guayaquil with medium and high purchasing power; which place auto insurance policies on organizations and receive a commission payment. Within the general services portfolio, the most sold insurance is the vehicle with 24 percent participation, being the most important for insurers because for Corporate Customers is the insurance hook that allows them to anchor the sale of other insurance, the company it is in the interest of having your entire insurance package concentrated in the same insurer. The Generic Strategy of the Project is the Differentiation translated into a High Perceived Value; for quality of service, channel and staff along with a Positioning Strategy More for More. The inclusion of vehicle insurance commercialization in the total product portfolio of Oriente Seguros S.A. is accepted and is financially viable because it evidences a Positive Net Present Value of 3,151,153 dollars that allows the shareholder to have a profitability higher than their opportunity cost of 15.5 percent as measured by the WACC with profits for the company from the first year. There is no IRR defined because the project will not have additional investment, it will work with existing resources in the company.
El proyecto de estudio tiene como objetivo general diseñar un plan de negocios para la comercialización de seguros de vehículos para Oriente Seguros S.A. en el Ecuador que les permita tomar la decisión de volver a comercializar en este ramo. A pesar de los factores negativos registrados en 2016, el Índice de Penetración de Seguros en el Ecuador se ubicó en 1.6 por ciento con relación al PIB, este indicador nacional es menor al 2.9 por ciento de toda Latinoamérica, porque la cultura aseguradora y de previsión de bienes en los ecuatorianos es escasa. Los Clientes son: Micro, pequeñas, medianas y grandes empresas de Quito y Guayaquil con poder adquisitivo medio y alto del sector privado que buscan el beneficio de sentirse protegidas de eventos futuros al adquirir con la misma aseguradora distintos tipos de seguros pero también asegurar su(s) auto(s), sean éstos livianos y/o pesados. Cliente Canal Bróker: Personas Naturales y Jurídicas de Quito y Guayaquil con poder adquisitivo medio y alto; que colocan las pólizas de seguros de autos a organizaciones y reciben un pago por comisión. Dentro de la cartera de servicios general el seguro más vendido es el vehicular con participación del 24 por ciento, siendo el más importante para las aseguradoras porque para los Clientes Corporativos es el seguro gancho que les permite anclar la venta de otros seguros, a la empresa le interesa tener todo su paquete de seguros concentrado en una misma aseguradora. La Estrategia Genérica del Proyecto es la Diferenciación traducida a un Alto Valor Percibido; por calidad del servicio, canal y personal junto con una Estrategia de Posicionamiento Más por Más. La inclusión de la comercialización del seguro de vehículos en la cartera de productos total de Oriente Seguros S.A. se acepta y es viable financieramente porque evidencia un Valor Presente Neto Positivo de 3.151.153 dólares que le permite al accionista tener una rentabilidad superior a su costo de oportunidad de 15,5 por ciento medido por el WACC con utilidades para la compañía desde el primer año. No existe TIR definida porque el proyecto no dispondrá de inversión adicional, funcionará con los recursos existentes en la empresa.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
NEGOCIO-ADMINISTRACIÓN
SISTEMA FINANCIERO
COMPAÑÍAS DE SEGURO
SEGURO DE AUTOMÓVILES
SEGURO DE TRANSPORTES
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8401
Rights
openAccess
License
openAccess