Plan de comunicación para incentivar la cultura de reciclaje en la ciudad de Quito, como parte del proyecto de la iniciativa para el reciclaje inclusivo (IRR)

 

Authors
Arroyo Álvarez, Ana María
Format
MasterThesis
Status
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Description

The idea to draft a Strategic Communiations Plan to promote a recycling culture in Quito, has its origin in the Regional Initiative for Inclusive Recycling, IRR (abbreviation in spanish) project for 2015-2017, “Capacity building and collaboration to achieve the formalization of inclusive recycling in Ecuador’s solid waste management”. The IRR was created in order to incorporate and recognize informal waste pickers in the formal recycling market in Latin America and the Caribbean. The Initiative was founded by the Multilateral Investment Fund (FOMIN), Water and Sanitation Division of the Inter-American Development Bank (IDB), Coca-Cola Latin America, Avina Foundation, the Recycler Latin American Network (Red- LACRE, abbreviation in spanish) and PepsiCo Latin America. The document presents an overview of residential solid waste management around the world and, from a national and local point of view, in Quito. Through the use of data and facts, it shows the complexity around an Integrated Solid Waste Management (ISWM) and the need to address this issue and disseminate information that helps citizens improve habits regarding solid waste disposal. The main argument is that SWM is an environmental, a public health, a resource management and social issue. The next chapter is on communication and a recycling culture. Firstly, a connection is established between knowledge and culture in order to contrast culture further on with consumerism habits, and in consequence, solid waste disposal habits. Secondly, it analizes the importance of communication, and explores communication tools that might facilitate and foster a cultural change, are explored. Finally, building a recycling culture is necesary to aim society towards a sustainable future. The third chapter presents the research that was carried out in order to design the communication plan. It focused on approaching waste sorting habits at home, identifying the knowledge regarding the recycling supply chain, and research citizens’ perceptions on waste pickers, their work and recycling information in general. The communication plan’s connecting thread is indirect lobbying, aimed towards citizens with the object of creating awareness on the subject, providing useful information in order to facilitate waste sorting from potentially recyclable material and promote committment towards of people a cultural change. The collective action of citizen has the potential to mobilize media, central and local government and the industries towards inclusive recycling.
La propuesta de un Plan Estratégico de Comunicación para incentivar la cultura de reciclaje en la ciudad de Quito nace del proyecto “Generando capacidades y colaboración para la formalización del reciclaje inclusivo en la gestión de residuos en Ecuador” de la Iniciativa Regional para el Reciclaje Inclusivo, IRR 2015-2017. La IRR fue creada con el fin de integrar y reconocer a los recicladores informales dentro de los mercados formales de reciclaje en América Latina y el Caribe. Esta Iniciativa tiene como socios fundadores al Fondo Multilateral de Inversiones (FOMIN), la División de Agua y Saneamiento del Banco Interamericano de Desarrollo (BID), Coca-Cola América Latina, Fundación Avina, la Red Latinoamericana de Recicladores (Red-LACRE) y PepsiCo Latinoamérica. El documento, en su primer capítulo, introduce brevemente la gestión de los residuos sólidos municipales, dentro de un panorama mundial, nacional y local en la ciudad de Quito. Se presenta información y datos que sustentan la complejidad de la Gestión Integrada de Residuos Sólidos (GIRS) y la necesidad de enfrentar y discutir el tema, así como de difundir información a la ciudadanía para poner en práctica mejores hábitos en cuanto al desecho de éstos. La gestión de residuos es un tema ambiental, de salud pública, de gestión de recursos y social. En el siguiente capítulo, se trata acerca de la comunicación y la cultura de reciclaje. Establece en primera instancia una relación entre conocimiento y cultura, para contrastar posteriormente la cultura con los hábitos de consumo, y en consecuencia, los hábitos de desecho de los residuos sólidos. En segunda instancia, se analiza la importancia de la comunicación así como las herramientas que pueden facilitar y sostener un proceso de cambio cultural. La construcción de una cultura de reciclaje se deriva de la necesidad de encaminar la sociedad hacia un futuro sostenible. El tercer capítulo presenta la investigación realizada para la elaboración del plan de comunicación, cuyo enfoque fue tener un acercamiento a los hábitos de separación de residuos en los hogares, identificar el nivel de conocimiento sobre la cadena de reciclaje, conocer las percepciones que tienen los ciudadanos respecto de los recicladores, el trabajo que realizan y la información que reciben sobre el tema. El plan de comunicación propuesto tiene como hilo conductor un lobbying indirecto dirigido a los ciudadanos, con el objetivo de levantar el interés, proveer información útil para separar adecuadamente los materiales potencialmente reciclables y comprometer a la ciudadanía hacia un cambio cultural. La acción colectiva de la ciudadanía tiene la capacidad de movilizar medios de comunicación, gobierno central y local e industrias en Quito, hacia un reciclaje inclusivo.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
COMUNICACIÓN DE MASAS
RECICLAJE
QUITO-ECUADOR
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/6403
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