Estudio de factibilidad para la creación de un centro médico integral de nutrición y adelgazamiento MORE LITE Nutrition en la ciudad de Azogues

 

Authors
Palacios Rodas, Rodrigo Isaías
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The increase in the incidence and prevalence of overweight and obesity in the city of Azogues capital of the province of Cañar and the absence of specialized centers to treat this pathology exhorts the creation More Lite Nutrition that provides personalized advice to reduce overweight and obesity whit a medical, nutritional, Psychological and sports approach. The objective is to carry out a feasibility evaluation of a Nutrition and slimming center More Lite Nutrition by estimating potential demand, Technical Analysis and economic evaluation It deals with an analytical work carried out through a field research which instrument for data collection was a survey to know the characteristics of potential customers and satisfaction with the offer of similar services, which was applied to 354 people. As a result it was obtained that 61,58 percent of the simple surveyed self-identified with overweight and obesity and that the potential demand for projected 5 years will be 1612 users; so the financial evaluations shows a profitability superior to the value of opportunity 15,17 percent with a IRR of 51,49 percent, NAV of 101.499,50 dollars and Cost-Profit Index of 2,09 dollars.
El aumento en la incidencia y prevalencia del sobrepeso y obesidad en la ciudad de Azogues capital de la provincia del Cañar y la ausencia de centros especializados para tratar esta patología exhorta la creación More Lite Nutrition que brinde asesoría personalizada para reducir el sobrepeso y la obesidad con un enfoque médico, nutricional, psicológico y deportivo. El objetivo es realizar una evaluación de factibilidad de un centro de nutrición y adelgazamiento More Lite Nutrición mediante la estimación de la demanda potencial, análisis técnico y evaluación económica. Trata de un trabajo con carácter analítico llevado a cabo mediante una investigación de campo cuyo instrumento para la recolección de datos fue una encuesta para conocer las características de los clientes potenciales y la satisfacción con la oferta de servicios similares, misma que fue aplicada a 354 personas. Como resultado se obtuvo que el 61,58 porciento de la muestra encuestada se autoidentifica con sobrepeso y obesidad y que la demanda potencial para los 5 años proyectados será de 1612 usuarios; así también la evaluación financiera demuestra una rentabilidad superior al valor de oportunidad (15,17 porciento) con un TIR de 51,49 porciento, VAN de 101.499,50 dólares y un Índice Costo- Beneficio de 2,09 dólares.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
CONSULTORIO ODONTOLÓGICO
MARKETING INTERNO
CALIDAD DE SERVICIO
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8522
Rights
openAccess
License
openAccess