Formación de la expresión afectiva familiar en la disciplina de los niños y niñas del primer año de educación básica de los centros educativos zona Columbe “b” provincia de Chimborazo cantón Colta, parroquia Columbe durante el período 2011.

 

Authors
Guamán Guailla, Lorenzo; Sagñay Malán, José Manuel
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The investigation tries on the Formation of the family affective expression in discipline in the niñ@s of the first year of Basic Education of the Centers Educational Area Columbe "B" county of Chimborazo, canton Colta, parish Columbe during the period 2011. The outlined problem of the investigation is the formation of family affective expression, it strengthens the discipline of the niño@s of the first year of Basic Education of the Centers Educational Area Columbe "B" county of Chimborazo, canton Colta, parish Columbe, that makes that he/she thinks about the objective of the study, of Linking the formation of expression affective relative for the invigoration of the discipline of the the first year-old niñ@s, the application in the practice has intended to identify affective bonds. To identify the bonds, affective vivencias of the families with their children with surveys, interviews and observations, for the invigoration of the discipline. To determine by means of the critical reflection, in the linking form that you/they have in the family affective expression through cognitive, educational, environmental theory. To plan shop of linking participation in the formation affective relative for the invigoration of the discipline of the children and first year-old girls. As for the theoretical thing it is framed in the theories scientist, psychological, constructive, etc., to more than the theoretical development of the two variables that you/they are the formation of family affective expression and invigoration of the discipline, the Theory bases of the investigation it is the theory constructivista, cognitivista and psychological. The used methodology is the applied investigation, descriptive, of field and bibliographical, in the same way the methods scientist were used, inductive, deductive analytic, synthetic, historical logical and empiric. The instruments that I help to gather data are by means of the surveys and observations, through charts and graphics, important data were obtained, the same ones that were respectively analyzed and interpreted. The conclusion of the investigation is the lack from a correct dialogue of parents to children, because they don't know how to demonstrate its affection and it is necessary to emphasize that that is the most important thing that should exist in each family. The general recommendation that offers is to put into practice the knowledge obtained in the shops on the formation of the family affective expression, and in that way the family parents improve in I dialogue affective with the niñ@s. The proposal is presented that he/she refers to the development of training shops with regard to the formation affective relative to achieve the invigoration of the discipline of the niñ@s.
La investigación trata sobre la formación de la expresión afectiva familiar en la disciplina de los niños del primer año de Educación Básica de los Centros Educativos Zona Columba “B” provincia de Chimborazo, cantón Colta, parroquia Columba durante el período 2011. El problema planteado, es la formación de expresión afectiva familiar, fortalece la disciplina de los niños-niñas del primer año de Educación Básica de los Centros Educativos Zona Columba “B” provincia de Chimborazo, cantón Colta, parroquia Columba, lo que hace que se plantee el objetivo del estudio, de Vincular la formación de expresión afectiva familiar para el fortalecimiento de la disciplina de los niños-niñas del primer año de Educación Básica, la aplicación en la práctica se ha propuesto identificar vínculos afectivos.Identificar los vínculos, vivencias afectivas de las familias con sus hijos con encuestas, entrevistas y observaciones, para el fortalecimiento de la disciplina. Determinar mediante la reflexión crítica, en la forma de vinculación que tienen en la expresión afectiva familiar a través de teoría cognoscitiva, educativa, ambiental. Planificar taller de participación de vinculación en la formación afectiva familiar para el fortalecimiento de la disciplina de los niños y niñas de primer año de educación básica. En cuanto a lo teórico está enmarcado en las teorías científica, psicológica, constructiva, a más del desarrollo teórico plantea variables de la formación de expresión afectiva familiar y fortalecimiento de la disciplina, la teoría base de la investigación es la constructivista, cognitivista y psicológica. La metodología utilizada es la investigación es la investigación aplicada, descriptiva, de campo y bibliográfica, del mismo modo se utilizaron los métodos científico, inductivo, deductivo analítico, sintético, histórico lógico y empírico. Los instrumentos que ayudo a recolectar datos son mediante las encuestas y observaciones, a través de tablas y gráficos, se obtuvieron importantes datos, los mismos que fueron respectivamente analizados e interpretados. La conclusión de la investigación es la falta de un correcto diálogo de padres a hijos, pues no saben cómo demostrar su cariño y cabe recalcar que eso es lo más importante que debe existir en cada familia. La recomendación general que se ofrece es poner en práctica los conocimientos obtenidos en los talleres sobre la formación de la expresión afectiva familiar, y de ese modo los padres de familia mejoran en dialogo afectivo con los niños-niñas. Se presenta la propuesta que se refiere al desarrollo de talleres de capacitación con respecto a la formación afectiva familiar para lograr el fortalecimiento de la disciplina de los niños-niñas.

Publication Year
2012
Language
spa
Topic
FORMACIÓN
EXPRESIÓN AFECTIVA
CANTÓN COLTA
PARROQUIA COLUMBE
CHIMBORAZO
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/1609
Rights
openAccess
License