Plan De Marketing Y El Incremento De Socios De La Cooperativa De Ahorro Y Credito Sumak Nan Limitadaen La Ciudad De Guaranda, Provincia Bolivar, Ano 2011

 

Authors
Chasi Amangandi, Norma Isabel; Llumiguano Arevalo, Martha Alexandra
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This research is a Marketing Plan prepared for the Savings and Credit Cooperative Ltd. Nan Sumak, which aims to increase the number of partners, offering financial products and services tailored to the needs of its partners and customers. During the operating time of slow growth there has been an emerging need to design a plan that contains strategies to increase the number of partners. This is why we have chosen the theme of research called Marketing Plan, to increase membership in the Savings and Credit Cooperative Limited, Sumak Nan, located in Guaranda, Bolivar province, conducted in 2011. The structure of the theoretical framework is based on the different concepts, objectives, importance, types, variables, Marketing, Marketing Research, Target Market, Market Share, Market Segmentation, cooperatives, cooperative types of products and services partners. The marketing plan consists of the Executive Summary, Diagnosis, Strategic Analysis, SWOT. (Strengths,Weaknesses, Opportunities, Threats), SBU (Strategic Business Units), Goals, Strategies, Profit Marketing Plan and Budget Plan Marketing. The Marketing Plan is supported by a market research which was conducted at different Credit Unions in Guaranda on the following: products and services; number of partners; types and amounts of loans; interest rates; services; and benefits. This was done in order to identify core competencies and to discover the market share of the Cooperative accounts. Analyzing the current situation of the Cooperative, we proceeded to design a form of surveys, interviews and observation forms addressed to the public, partners and internal customers. From this, useful and accurate information about the characteristics and conditions of the target market was collected. In conclusion it was determined that the various shortcomings of the business, internal and external customer dissatisfaction, are due to poor management when faced with competition. It is recommended that training courses and marketing strategies are implemented to achieve the goal of increased membership. The Marketing Plan is a guide for the Cooperative that will help facilitate the recruitment of new members making timely and important actions. Among these are a more appropriate selection to reach the target market defined in the plan, and information about costs and the necessary resources to facilitate operations.
El presente trabajo es un Plan de Marketing realizado para la Cooperativa de Ahorro y Crédito Sumak Ñan Ltda., tiene como finalidad incrementar el número de socios, ofreciendo productos y servicios financieros acorde a las necesidades de sus socios y clientes. Durante el tiempo de funcionamiento su crecimiento ha sido lento surgiendo la necesidad de diseñar dicho Plan que contiene estrategias para incrementar el número de socios. Esta es la razón por lo que hemos escogido el tema de investigación denominado Plan de Marketing y el incremento de socios en la Cooperativa de Ahorro y Crédito Sumak Ñan Limitada de la ciudad de Guaranda provincia Bolívar, año 2011. La estructura del marco teórico se sustenta en los diferentes temas conceptos, objetivos, importancia, tipos, variables, Marketing, Investigación de mercados, Mercado Meta, Participación de Mercado, Segmentación de Mercado, cooperativas, tipos de cooperativas, productos/ servicios, socios. El Plan de Marketing consta del Sumario Ejecutivo, Diagnóstico, Análisis Estratégico, FODA.(Fortalezas, Oportunidades, Debilidades, Amenazas), UEN (Unidades estratégicas de negocios), Los Objetivos, Las Estrategias, Utilidad del Plan de Marketing, Presupuesto del Plan de Marketing. El Plan de Marketing está sustentado en una investigación de mercados que se realizó a las diferentes Cooperativas de Ahorro y Crédito de la ciudad de Guaranda sobre los productos y servicios, el número de socios, tipos y monto de créditos, tasas de interés, servicios y beneficios; el fin de identificar las principales competencias y conocer la participación en el mercado con el que cuenta la Cooperativa. Analizando la situación actual de la Cooperativa se procedió a diseñar un formato de encuestas, entrevistas y fichas de observación dirigidas a la población, socios, cliente interno. Donde se obtuvo información útil y veraz sobre las características y condiciones del mercado meta. En conclusión se determinó las diferentes falencias de la institución, la insatisfacción del cliente interno y externo. Debido a la deficiente gestión del gerente frente a la competencia, por ello se recomienda impartir cursos de capacitación, y aplicar estrategias de marketing para lograr el incremento de socios. El Plan de Marketing es una guía para la Cooperativa que ayudará a facilitar la captación de nuevos socios realizando acciones oportunas e importantes, entre estas se encuentran la selección de medios más apropiados para llegar al mercado meta, en el mismo Plan también se incluye los costos y los recursos necesarios para poder ejecutarlo.

Publication Year
2011
Language
spa
Topic
PLAN DE MARKETING
INCREMENTO DE SOCIOS
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/786
Rights
openAccess
License