Valoración de los canales de comercialización del rubro Naranja (Citrus sinensis L.) en el cantón Caluma, provincia Bolívar

 

Authors
Ledesma Jiménez, María Fernanda
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The orange is considered as the main item of commercialization, represents the most important activity in Caluma, as much in surface as in value of the production. In recent years it is facing problems in profitability, due to factors such as production, consumption and forms of commercialization. The objectives were to: Identify the actors involved in the marketing process, determine the destination markets for the fruit, establish marketing channels. The methodology used was through a survey and application of surveys conducted in modules; Its analysis through descriptive statistics and the classification of data in a Microsoft Office Excel base according to the requirements. The main results obtained are that 52.6% cultivate valence variety; The months of greatest production are July, August and September; 79% produce the harvest themselves, 96% sell the production to intermediaries, 63% say that production is profitable; Of the intermediaries 90% are men and market more with common variety and valencia, 90% buy the producers in the plantation. The months of lowest price are April, May and June; And higher prices October, November and December. 90% use a truck as a means of transportation, 50% sell in wholesale markets and popular fairs in Quito, Guayaquil and Machala. Among the conclusions we indicate that the actors that play an active role in the marketing chain are: agricultural producer, intermediary and final consumer. We also show that the producer and the intermediary are in charge of establishing the system of marketing and supplying the fruit to the most affluent markets, Quito, Guayaquil, Machala and Cuenca; Mainly to these cities due to high population growth and consumption habits. I recommend strengthening the organization between producers and intermediaries, establishing maintenance prices to avoid losses, that production goes through processes of processing and transformation that generate added value and therefore improves the income of producers.
La naranja es considerada como el principal rubro de comercialización, representa la actividad más importante en Caluma, tanto en superficie como en valor de la producción. En los últimos años está enfrentando problemas en rentabilidad, debido a factores como producción, consumo y formas de comercialización. Los objetivos fueron: Identificar los actores que intervienen en el proceso de comercialización, determinar los mercados de destino de la fruta, establecer los canales de comercialización. La metodología utilizada fue a través de un sondeo y aplicación de encuestas dirigidas en módulos; su análisis a través de estadística descriptiva y la clasificación de datos en una base de Microsoft Office Excel de acuerdo a los requerimientos. Los principales resultados obtenidos son que el 52.6% cultiva variedad valencia; los meses de mayor producción son Julio, Agosto y Septiembre; un 79% realiza la cosecha ellos mismos, un 96% vende la producción a intermediarios, el 63% manifiesta que la producción es rentable; de los intermediarios un 90% son hombres y comercializan más con variedad común y valencia, el 90% compran a los productores en la plantación. Los meses de menor precio son Abril, Mayo y Junio; y de mayor precio Octubre, Noviembre y Diciembre. El 90% utilizan un camión como medio de transporte, un 50% vende en mercados mayoristas y ferias populares de Quito, Guayaquil y Machala. Entre las conclusiones indicamos que los actores que tienen un rol activo dentro de la cadena de comercialización son: productor agrícola, intermediario y consumidor final. Demostramos también que el productor y el intermediario son los encargados de establecer el sistema de comercialización y abastecimiento de la fruta a los mercados de mayor afluencia, Quito, Guayaquil, Machala y Cuenca; principalmente a estas ciudades por el crecimiento demográfico elevado y hábitos de consumo. Recomiendo fortalecer la organización entre productores e intermediarios, establecer precios de mantenimiento para evitar pérdidas, que la producción pase por procesos de elaboración y transformación que generen valor agregado y por ende mejore los ingresos de los productores.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
CADENA
CANALES
COMERCIALIZACIÓN
ESLABÓN
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
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http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/1855
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