Unidad Judicial Quito Norte

 

Authors
Villamar Borja, César
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The purpose of the following study centers on the investigation of the judicial services infrastructure, taking a judicial unit as the architectural object, which is based on the premise of the formal structure as an essential property of the architectural object. The type (Raumplan and Mat Building) and subject (Quito City) elements work as instruments to formulate the diagram as a resource and answer, in order to avoid succumbing in abstract and subjective concepts that are inherent to a typological approach. It is through the formulation of a simulated city based on Le Corbusier’s 7Vs rules, a hierarchical road system, that the site is chosen to be within the crossing of a V4 road (Real Audiencia) and a V3 road (Luis Tufiño). The project is located at the northern area of Quito, specifically at the northern end of the Bicentenario Park, which places it within a stretch of grounds destined to be intervened by the local town hall for urban furnishing. Therefore, the project continues this transition between the city and public space, eliminating existing barriers due to local topography. By searching not only to solve circulation problems, the project is formulated similar to how a palace is resolved, and looks to find unity within the complex program that the judicial infrastructure demands. Through the prolongation of public space down to ground floor, the project activates and contributes to its immediate context. And it is precisely the captive space in the project’s interior that articulates its gestures and distributes inner spaces.
La intención del estudio gira entorno a la investigación de infraestructura de servicios judiciales, teniendo como objeto arquitectónico la unidad judicial, que parte de la premisa de la estructura formal como propiedad esencial del objeto arquitectónico. El tipo (Raumplan y Mat Building) y tema (Ciudad de Quito) funcionan como instrumentos para formular el diagrama como recurso y respuesta, con el fin de evitar caer en los conceptos abstractos y subjetivos que supone el pensamiento tipológico. Y por medio de la formulación de una simulación de ciudad basada en la regla de las 7V’s de Le Corbusier, un sistema de jerarquización vial, es que se llega a escoger el terreno en el cruce de una V4 (Real Audiencia) y una V3 (Luis Tufiño). El proyecto se sitúa al norte de Quito, en la cabecera norte del Parque Bicentenario, ubicándose en una franja de terrenos destinados a ser intervenidos por el municipio y destinados para equipamiento urbano. De esta manera el proyecto actúa como transición entre la urbe y espacio público, eliminando barreras existentes debidas a la topografía. Buscando resolver no solo temas de circulación, el proyecto se formula e intenta resolverse de manera parecida a un palacio, buscando tener unidad dentro del programa complejo que propone la infraestructura judicial. Por medio de la prolongación del espacio publico a nivel de planta baja, el proyecto llega a activar y a aportar a su contexto inmediato. Y es el espacio cautivo hacía el interior del proyecto el que articula los gestos del mismo y redistribuye los espacios interiores.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Edificios públicos - Diseños y planos - Quito (Ecuador)
Diseño arquitectónico - Quito (Ecuador)
BELLAS ARTES
ARQUITECTURA
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4945
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/