Repensar la antropología el dibujo como etnografía experimental.

 

Authors
Yánez Atiencia, Gabriela Michelle
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Contemporary anthropology has shown a growing interest by visual aspects. Documentary film, photography, performance, among other forms of experimental ethnography, break through the ontological discussions of the discipline with the aim of understanding, thinking and producing anthropology in a different form. Methods, scenarios, actors, and materials that the anthropologist use with the purpose of constructing and representing the anthropological text can be approached from visual dimensions. This is reflected in the anthropological production of the last decades where, in addition to an effort to challenge the limits and constraints of classical anthropology, issues to be discussed as the divulgation and legitimacy of knowledge or, the interpretation and representation of reality arise, not only to question the discipline, but also to reinvent it. The role of visuality in relation to these issues can become a key element in the process of transformation that postmodernity has forced on academia. The image as a principle of power and multidimensionality offers new perspectives to cultural research and production. Thinking from, through and towards the image is a challenge that several disciplinary fields have decided to assume. Anthropology is no exception. The present work is concerned with the convergences between anthropology and image, particularly between anthropology and drawing. Drawing, as well as various forms of illustration, is a promising alternative, although little explored, for social research and even more for anthropological practice. There is an overestimated distance between the academy, as an institutional figure, and the practice of drawing, as a tool of representation. Hence the present work, in line with a reflexive approach, is interested in problematizing such rift and proposing it as a transdisciplinary, dynamic and, above everything, valid space in the contemporary context. Drawing, both methodologically (in reference to fieldwork) and in representative and informative aspects, can be drawn as a successful alternative for the elaboration of the anthropological text. On the basis of theoretical arguments, as well as the analysis of specific examples and authors, such as Michael Taussig, Tim Ingold, Leslie Mcfadyen, Maxine Sheets-Johnstone, among others, this paper discusses the relationships, contributions, risks and advantages of incorporating drawing into the anthropologist's practice. Illustrated fieldnotes, and even comics, are some of the main contributions that both anthropologists and artists have been making in favor of social research in recent years. Everything, in order to generate a critical as well as enthusiastic position on the cooperation between the visual and the anthropological.
La antropología contemporánea ha demostrado un creciente interés por lo visual. Cine documental, fotografía, performance, entre otras formas de etnografía experimental, se abren paso entre las discusiones ontológicas de la disciplina con el objetivo de entender, pensar y producir antropología de una forma diferente. Los métodos, escenarios, actores y materiales que él o la antropóloga emplean con la finalidad de construir y representar el texto antropológico pueden abordarse desde una dimensión visual. Así lo refleja la producción antropológica de las últimas décadas donde, además de un esfuerzo por desafiar los límites y restricciones de la antropología clásica, cuestiones a debatirse como la divulgación y legitimidad del conocimiento o la interpretación y representación de la realidad surgen, no solo para interpelar a la disciplina sino que también para reinventarla. El rol que desempeña la visualidad en relación a dichas cuestiones puede constituirse como un elemento clave en el proceso de trasformación que la posmodernidad ha forzado en la academia. La imagen como principio de poder y multidimensionalidad ofrece nuevas perspectivas a la investigación y producción cultural. Pensar desde, a través y hacia la imagen es un reto que varios campos disciplinarios han decido asumir. La antropología no es una excepción. El presente trabajo se interesa por las convergencias entre antropología e imagen, particularmente, entre antropología y dibujo. El dibujo, así como diversas formas de ilustración, constituye una alternativa prometedora, aunque poco explorada, para la investigación social y más aún, para la práctica antropológica. Existe una distancia sobrestimada entre la academia, como figura institucional, y la práctica del dibujo, como herramienta de representación. De ahí que el presente trabajo, en consonancia con un enfoque reflexivo, se interese en problematizar tal brecha y proponerla como un espacio transdisciplinar, dinámico y, sobretodo, válido en el contexto contemporáneo. El dibujo, tanto metodológicamente (en referencia al trabajo de campo) como en aspectos representativos y divulgativos puede perfilarse como una alternativa exitosa para la elaboración del texto antropológico. En base a argumentación teórica, así como al análisis de ejemplos y autores concretos, como Michael Taussig, Tim Ingold, Leslie Mcfadyen, Maxine Sheets-Johnstone, entre otros, el trabajo discurre sobre las relaciones, contribuciones, riesgos y ventajas de incorporar el dibujo a la práctica del antropólogo. Diarios de campo ilustrados, e incluso cómics, constituyen algunos de los principales aportes que tanto antropólogos como artistas han venido realizando en favor de la investigación social en los últimos años. Todo, en ánimo de generar una posición crítica a la vez que entusiasta sobre la cooperación entre lo visual y lo antropológico.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Arte y Antropología
Dibujo
Aspectos Sociales
Diarios de Campo
BELLAS ARTES
ARTES
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/6411
Rights
openAccess
License