Los estándares intelectuales y el desarrollo del pensamiento crítico en el nivel básica superior de la Unidad Educativa González Suárez

 

Authors
Larrea Acosta, Cecilia Elizabeth
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The present researched work is aimed at the intelectual Standard and the development of critical thinking, at the upper basic level at González Suárez high school. The general objective is to determine the incidence of intelectual standard in the development of critical thinking, as well as, the specific objective of knowing, analyzing identifying each one of the variables proposed. The methodology of the researched work is based on the qualitative approach, because it helps to determine the problem through detailed descriptions such as, situations, events, people, interactions, behaviors observed in its manifestations. It is quantitative because of its uses information compilation to prove hypothesis with base in the numerical measurement and the statistical analysis obtained across the surveys applied to the students and to the teachers, identifying that inside the institution exists a low level of the application of the intellectual standards. So that, this research is suggested to implement with an alternative of study a didactic guide of the intelectual standards based on reading exercise to develop critical thinking aimed at raising the quality of education and at the same time reach the intelectual standard focused on a new model of study that helps students to analyze each of the readings, to implement proposed activities and reach a decisive role and contribution to the teachers for their educational work.
El presente trabajo de investigación se encamina en los Estándares Intelectuales y el Desarrollo del Pensamiento Crítico, en el nivel básico superior de la Unidad Educativa González Suárez, con ello se busca alcanzar el objetivo general que es Determinar la incidencia de los estándares intelectuales en el desarrollo del pensamiento crítico, al igual que los objetivos específicos de conocer, analizar, identificar cada una de las variables propuestas, la metodología del trabajo de investigación está basada en el enfoque cualitativo porque ayuda a determinar el problema a través de descripciones detalladas de situaciones, eventos, personas, interacciones, conductas observadas y sus manifestaciones y cuantitativo porque usa recolección de datos para probar hipótesis con base en la medición numérica y el análisis estadístico obtenido a través de las encuestas aplicadas tanto a los estudiantes como a los docentes, identificando que dentro de la institución existe un nivel bajo de la aplicación de los estándares intelectuales, de manera que dentro de la investigación se sugiere implementar con una alternativa de estudio una guía didáctica de los Estándares Intelectuales en base a ejercicio de lectura para desarrollar el pensamiento crítico encaminados a elevar la calidad educativa y al mismo tiempo alcanzar los estándares intelectuales enfocados a un nuevo modelo de estudio que ayude a los alumnos analizar cada una de las lecturas y aplicar las actividades propuesta y llegar alcanzar un rol determinante y aporte para los docente para su labor educativa.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
PEDAGOGÍA
ESTÁNDARES INTELECTUALES
CALIDAD EDUCATIVA
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
Get full text
http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/24115
Rights
openAccess
License