Cosmogon?a pre-hisp?nica en Quito

 

Authors
Torres Su?rez, ?ngel Roberto
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

El presente TFM desarrolla e implementa una Unidad Did?ctica completa que puede ser anexada al curr?culo de educaci?n vigente en el Ecuador para ?Historia? del Tercero de Bachillerato as? como en forma parcial para estudiantes de ?Estudios Sociales? en Octavo E.G.B. Dicha unidad se basa esencialmente en un aprendizaje basado en las TICs para la creaci?n de experiencias de aprendizaje relacionadas con el entorno geogr?fico inmediato as? como la dimensi?n espacial-astron?mica. Se utiliza un enfoque constructivista haciendo que los estudiantes se vuelvan part?cipes de la cosmogon?a andina ancestral del Ecuador, especialmente la de los Quitu Caranqui y sobretodo actores de la cultura viva percibida sobre todo en las celebraciones y misticismo latente en la ciudad de Quito.
The present TFM develops and implements a complete Didactic Unit that can be attached to the curriculum in Ecuador for "History" of the Third Level High School and "Social Studies" in Eight E.G.B. This unit is essentially based on ICT-based learning for the creation of experiences related to the immediate geographical environment as well as the spatial-astronomical dimension. A constructivist approach is used making students become participants in the ancestral South America cosmogony and Quitu Caranqui culture. The students could be actors of the present culture, the celebrations and mysticism related to the sun in the middle of the world of Quito city.
Azogues

Publication Year
2018
Language
Topic
Cosmolog?a andina
Quitsato
Unidad did?ctica
Quitu Cara
Chakana
Sincretismo
South america cosmology
Quitsato
Didactic unit
Syncretism
Repository
Repositorio Universidad Nacional de Educación
Get full text
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2041
Rights
openAccess
License