La planificación educativa, para potenciar capacidades intelectuales en los estudiantes del décimo año de educación básica del colegio nacional Ângel Polibio Chaves del cantón San Miguel, provincia Bolívar, año lectivo 2008 - 2009

 

Authors
Santillán Rojas, Mercy Maribel; Tocto Maula, Silvia Fernanda
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The working team of investigation had the purpose of carrying out a deep analysis on “Educational Planning to Develop Intellectual Capacities” it is sustained in the difficulties that he/she has some educational ones in the development of intellectual capacities in the students of the tenth year of Basic Education of the National College “Ángel Polibio Chaves” of the Catón San Miguel, County Bolívar; period lectivo 2008-2009. We have left of the diagnosis of the Institution where it allowed us to know the problem that we are investigating, and this way it was possible to detect several interests, necessities that require to be treated. To execute the investigation, the following process was applied, you determines the investigation type to be carried out like it is bibliographical of field and argumentative for that the characteristics of the topic require this way it, the methods that used, they were inductive, deductive, bibliographical, analytic, synthetic, historical logical, to gather the information in the same place of the leaning facts of the technique of the survey it was a managed questionnaire to 118 Students, and at 19 Educational of the tenth year of Basic Education of the National College “Ángel Polibio Chaves,” giving a population of 137 participants, after the application of the surveys you proceeded to tabulate the obtained data occurring surprising results with regard to the Educational Planning to Develop Intellectual Capacities in the students. Through the field investigation it was obtained results that they checked the hypothesis and they justified the necessity to look for alternative of solution to the identified problem that is a reality observable and it is so you arrived to the summations that the Educational Planning that the teachers offer to the students, they are not able to develop the intellectual capacities that it is required for a significant learning. We suggest to the educational ones to be upgraded in Educational Planning so that they offer an education of quality, to the students, with a good planning they were able to develop intellectual capacities as the memory, understanding imagination, creativity, intelligence and thought. In the final part it consists of the proposal, the same one that contains solutions to overcome the presented problem. To be able to base the project we have selected a methodology that I helped us to sustain, to administer and to execute a pursuit and control of all the activities that the teachers carry out in the institution proposed for the investigation.
El equipo de trabajo de investigación tuvo el propósito de realizar un análisis profundo sobre “Planificación Educativa para Potenciar Capacidades Intelectuales” se sustenta en las dificultades que tiene algunos docentes en el desarrollo de capacidades intelectuales en los estudiantes del décimo año de Educación Básica del Colegio Nacional “Ángel Polibio Chaves” del Catón San Miguel, Provincia Bolívar; periodo lectivo 2008-2009. Hemos partido del diagnóstico de la Institución donde nos permitió conocer el problema que estamos investigando, y de esta manera fue posible detectar varios intereses, necesidades que requieren ser tratados. Para ejecutar la investigación, se aplicó el siguiente proceso, se determino el tipo de investigación a realizarse como es bibliográfica de campo y argumentativa por que las características del tema así lo requieren, los métodos que utilizados, fueron inductivo, deductivo, bibliográfico, analítico, sintético, histórico lógico, para recolectar la información en el lugar mismo de los hechos apoyados de la técnica de la encuesta fue un cuestionario dirigido a 118 Estudiantes, y a 19 Docentes del décimo año de Educación Básica del Colegio Nacional “Ángel Polibio Chaves,” dando una población de 137 participantes, luego de la aplicación de las encuestas se procedió a tabular los datos obtenidos dándonos resultados sorprendentes con respecto a la Planificación Educativa para Potenciar Capacidades Intelectuales en los estudiantes. A través de la investigación de campo se obtuvo resultados que comprobaron la hipótesis y justificaron la necesidad de buscar alternativas de solución al problema identificado que es una realidad observable y es así que se llegó a las conclusiones que la Planificación Educativa que los maestros ofrecen a los estudiantes, no logran desarrollar las capacidades intelectuales que se requiere para un aprendizaje significativo. Sugerimos a los docentes actualizarse en Planificación Educativa para que ofrezcan una educación de calidad, a los estudiantes, con una buena planificación lograran desarrollar capacidades intelectuales como la memoria, comprensión imaginación, creatividad, inteligencia y pensamiento. En la parte final consta de la propuesta, la misma que contiene soluciones para superar el problema presentado. Para poder fundamentar el proyecto hemos seleccionado una metodología que nos ayudé a sustentar, administrar y ejecutar un seguimiento y control de todas las actividades que realizan los maestros en la institución propuesta para la investigación.

Publication Year
2009
Language
spa
Topic
EDUCACIÒN BASICA
PLANIFICACIÓN EDUCATIVA
POTENCIAR
CAPACIDADES INTELECTUALES
ESTUDIANTES
EDUCACIÓN BÁSICA
COLEGIO NACIONAL ÁNGEL POLIBIO CHÁVES
CANTÓN SAN MIGUEL
PROVINCIA BOLÍVAR
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/2762
Rights
openAccess
License