El tratamiento de los trolls en las redes sociales de los medios de comunicación ecuatorianos

 

Authors
Ricaurte Fierro, Juan Fernando
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This paper would like to focus in a topic ever-present since the beginning of the Internet, and in recent years has acquired a remarkable relevance in the Ecuadorian society: Internet trolls. Even though this Word has multiple meanings, for this essay it will be defined as anonymous people who are dedicated to pollute and smudge debate in social media by using toxic or aggressive language. Since 2012 in ensemble with the previous acceptance of the Ley Orgánica de Comunicación, some daily news groups such as El Comercio and La Hora had to shut down the comment section in their websites. The reason? The defamatory anonymous comments that made the newspaper responsible for such comments rather tan the person that actually submitted them Through the surveillance of the activities of the previously mentioned media groups in their Facebook profiles, I will be analyzing if what has been done was necessary, and in general I will try to answer to the next question: how should Ecuadorian media treat trolls in regards to their social media? Bearing in mind cases such as the one from Crudo Ecuador, the twitter account El Patriota and the Facebook profiles of the company Ximah, this paper is willing to analyze whether or not the “trolling” is an activity that should be sanctioned by law.
El presente trabajo pretende dar un acercamiento a un tema que ha estado presente desde los inicios del internet, pero que ha cobrado fuerza en la sociedad ecuatoriana durante los últimos años: los trolls. Por más que esta palabra tenga diversos significados, en este ensayo será definida como personas anónimas dedicadas a ensuciar el debate en redes a través de un lenguaje tóxico o agresivo. A partir de 2012 y aún más tras la votación de la Ley Orgánica de Comunicación en junio del 2013, algunos medios activos en redes como El Comercio y La Hora han decidido cerrar los espacios de comentarios en sus respectivas páginas web. ¿La razón? Los comentarios anónimos difamatorios que hacían responsable al medio y no a las personas que los emitían. A través del monitoreo de actividad de los mencionados medios en sus perfiles de Facebook, analizaré si en realidad las medidas que se han tomado han sido necesarias, y en general tratar de responder a la siguiente pregunta: ¿cómo deberían tratar los medios de comunicación ecuatorianos a los trolls en sus redes sociales?. Teniendo en cuenta también casos como el de Crudo Ecuador o los perfiles de la empresa Ximah como El Patriota, este trabajo busca analizar si el 'troleo' es una actividad que debería ser o no sancionada por la ley.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Internet
Reportajes investigativos
Entrevistas
Medios de comunicación de masas
LENGUAJE Y LITERATURA
PERIODISMO
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4153
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/