La polarización de los espacios de opinión en medios ecuatorianos

 

Authors
Bayas Lituma, Jorge Andrés
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

There is a wide discussion about news media in our country: the role that they must play in our society and how. In current times, peculiar because of strong verbal confrontations, it is necessary to evaluate how the news media are playing its role on each side. So, an evaluation, even cursory, of how the things are in our country in opinion spaces is needed. It must be seen if media play the role is in the deontological policy of Ecuadorian communication law about plurality, or if they do not. This work will focus on opinion spaces, which is a tribune used by experts, politicians and journalists to express their view about the national’s reality. It is divided into three sections. The first will examine the issue from a theoretical point of view. The available readings converge here. The second contains a radial journalistic product, which focuses on the plurality and is supported by expert interviews and opinions of ordinary people. The third contains another journalistic product: a web page. This focuses on social networks, space for reviewing and disseminating information, but also lays on a big responsibility. New interviews and related content are offered on the web product.
En el país existe un debate amplio sobre los medios de comunicación: el rol que deben desempeñar en la sociedad y la manera en que deben hacerlo. En tiempos como los actuales, signados por enfrentamientos verbales fuertes, es necesario evaluar cómo está desempeñando su papel la prensa, de lado y lado. Así se precisa, aunque sea somera, una mínima evaluación de cómo marchan las cosas en el país en los espacios de opinión. Se necesita ver si los medios cumplen la función que aparece en las normas deontológicas de la ley de comunicación sobre la pluralidad o si no. Este trabajo se centrará en los espacios de opinión de los diarios, tribuna de expertos, políticos y periodistas para opinar sobre la realidad nacional. Está dividido en tres secciones. La primera analizará el asunto desde un punto de vista teórico en que confluirán las lecturas disponibles. La segunda contiene un producto periodístico radial, que se centra en la pluralidad y está cimentado por entrevistas a expertos y opiniones de gente común. La tercera contiene otro producto periodístico: una página web. Esta se centra en redes sociales, espacio para opinar y para difundir información, pero que, asimismo, se asienta sobre una gran responsabilidad. Nuevas entrevistas y contenido relacionado se ofrecen en el producto web.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Medios de comunicación de masas - Influencia social - Ecuador
Comunicación - Aspectos sociales
Entrevistas (Periodismo)
LENGUAJE Y LITERATURA
PERIODISMO
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4933
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/